Prawie 70 proc. Polaków ogranicza zakupy z uwagi na rosnącą inflację i wysokie ceny - tak wynika z najnowszego badania sondażowego przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland na zlecenie Grupy BLIX. Oszczędzamy na odzieży, alkoholu i słodyczach.
Jak podał współautor badania z Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, najbardziej na zakupach oszczędzają osoby w wieku 56-80 lat, a najmniej - konsumenci mający 18-22 lat.
- Najstarsi konsumenci najbardziej odczuwają drożyznę w sklepach i najczęściej reagują na zaistniałą sytuację - ocenił w rozmowie z PAP.
Dodał, że wyniki badania wyraźnie pokazują, że obecna sytuacja gospodarcza stanowi spory problem dla konsumentów. - Zarobki nie rosną tak szybko jak ceny w sklepach, dlatego naturalną reakcją jest ograniczanie wydatków - wyjaśnił Łuczak.
Badanie pokazuje, że największe oszczędności wprowadzili mieszkańcy województw: podkarpackiego, wielkopolskiego i śląskiego.
Ponadto najbardziej ograniczają wydatki osoby z miast liczących co najmniej 500 tys. mieszkańców i z miejscowości mających od 5-19 tys. mieszkańców.
Z badanie wynika, że cięcie wydatków zakupowych dotyczy głównie odzieży, napojów alkoholowych oraz słodyczy i przekąsek. Na końcu zestawienia są: kawa i herbata, napoje bezalkoholowe oraz chemia gospodarcza. - Polacy ograniczają to, co nie jest ich pierwszą potrzebą - zauważył Łuczak.
Jak podał, na zakupach odzieżowych najczęściej oszczędzają najmłodsi (18-22 lat) i najstarsi konsumenci (56-80 lat), mieszkujący w miejscowościach liczących 5-19 tys. ludności, z woj. świętokrzyskiego, opolskiego i podlaskiego. Te dwie gruby wiekowe respondentów, również najbardziej oszczędzają na słodyczach i przekąskach. Z tą różnicą, że w tej grupie dominują mieszkańcy największych miast.
Cięcia wydatków na zakupach alkoholowych deklarują głównie Polacy w wieku 36-55 lat, z miast powyżej 200 tys. mieszkańców i głównie z województw zachodniopomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Ekspert nie ukrywa, że będzie jeszcze gorzej. - Sieci handlowe, widząc mniejszą sprzedaż, będą sukcesywnie wprowadzać podwyżki, żeby rekompensować straty - powiedział Łuczak.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy BLIX na próbie 1057 dorosłych Polaków. Próba została dobrana pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, uzyskiwanych zarobków, wykształcenia i regionu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz