Skutecznie przeprowadzona rozmowa o wynagrodzeniu tworzy podstawę wzajemnego zaufania i wspiera motywację pracowników. Jeśli masz przed sobą takie spotkanie jako pracodawca, dobrze się do niego przygotuj. Łatwo bowiem popełnić błędy, które nadszarpną relacje z pracownikiem, a nawet skłonią go do szukania innego zatrudnienia.
Rozmowy o wynagrodzeniu należą do jednych z najbardziej niekomfortowych nie tylko w sferze zawodowej, ale też w całym życiu zatrudnionej osoby. Przygotowując się do takiego spotkania, musisz pamiętać, że jest ono dla pracownika trudne. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy bywa brak dostatecznej wiedzy na temat kwestii finansowych, czyli m.in. sposobu, w jaki określane jest wynagrodzenie oraz standardów, których spełnienia dany pracownik może oczekiwać.
W grę wchodzi też wpojone przez kulturę przeświadczenie, że o pieniądzach się nie rozmawia, a także obawa o negatywną reakcję przełożonego.
Ważne! Jeśli pracownik prosi o spotkanie, w którym chce omówić kwestię wynagrodzenia, Twoja reakcja może zaważyć na późniejszych relacjach i zaufaniu do firmy. Nawet jeśli perspektywa takiej rozmowy jest dla Ciebie wyjątkowo niewygodna, nie okazuj niechęci. Potraktuj to jako szansę na przybliżenie pracownikowi sposobu ustalania wynagrodzeń i zrozumienie jego roli w strukturze firmy.
Poszukujesz pracownika do swojej firmy? Już dziś dodaj ofertę pracy na jednym z największych portali rekrutacyjnych w Polsce!
Jeśli pracownik prosi Cię o spotkanie, w którym chce porozmawiać o wynagrodzeniu, nie zawsze zwiastuje to żądanie podwyżki. Choć oczywiście musisz się na taką ewentualność przygotować. Zdarza się jednak, że zatrudnione osoby czują się traktowane niesprawiedliwie lub pomijane np. przy przydzielaniu premii. W takiej sytuacji Twoja rola nie będzie polegała na negocjacjach, ale na wyjaśnieniu pracownikowi struktury wynagrodzeń przyjętej w firmie.
Przed rozmową odśwież sobie filozofię wynagradzania w firmie. Prawdopodobnie będzie konieczne przybliżenie jej także pracownikowi. Na filozofię wynagradzania składają m.in. leżące u jej podstaw zasady i wartości, cele, siatki płac ustalone według obowiązującego w firmie klucza, np. ze względu na staż lub stanowisko, a także sposób, w jaki w firmie uwzględniane są standardy panujące na rynku.
Możliwe, że trzeba też będzie przypomnieć pracownikowi strukturę wynagrodzeń. Zdarza się, że skupiona na podstawie i prowizji osoba zapomina np. o opcji korzystania z dodatkowych świadczeń, pakietów, rocznych nagród lub rzadziej przyznawanych premii.
Sprawdź więcej profesjonalnych porad dla firm: https://dlafirm.pracuj.pl/blog.
Oczywiście nie chodzi o to, by zasypywać pracownika informacjami wychwalającymi strukturę wynagrodzeń w firmie. Tak naprawdę powyższe kwestie można zawrzeć w kilku zdaniach. Pozwól pracownikowi mówić. Zadawaj taktowne pytania i staraj się ustalić, z czego wynika jego niezadowolenie lub potrzeba podwyżki. To pozwoli Ci ocenić, czy istnieje możliwość zaspokojenia potrzeb pracownika w inny sposób niż np. zwiększeniem podstawy.
Bardzo ważnym elementem przygotowania do rozmowy o wynagrodzeniu jest poznanie stawek rynkowych. Pamiętaj jednak, że druga strona też zapewne takich informacji poszukała. Niekoniecznie muszą one pokrywać się z Twoimi danymi, ponieważ mogą uwzględniać inne kryteria, np. branżę i staż pracy, podczas gdy Twój research obejmował ściśle stanowisko, które zajmuje Twój pracownik, w skali ogólnokrajowej.
Zastanów się też, jakie świadczenia pozapłacowe możesz zaoferować pracownikowi. Być może bardziej niż podwyżka będzie go satysfakcjonowała praca hybrydowa lub zdalna? A może chciałby w większym zakresie korzystać z samochodu lub sprzętu służbowego? Takie potrzeby nieraz zaskakują pracodawców, a są stosunkowo łatwe do zaspokojenia.
Przed rozmową o wynagrodzeniu przygotuj informacje o wynikach i sukcesach pracownika. Jeśli to możliwe, zapytaj bezpośredniego przełożonego, jakie ma mocne strony, a nad jakimi musi jeszcze popracować. Pamiętaj jednak, że taka ocena pracownika nie służy uzasadnieniu odmowy podwyżki. Nie traktuj jej jako okazję do wytknięcia błędów i niedociągnięć. Przeciwnie – szczerze pochwal, wyraź docenianie i podkreśl, że dany pracownik jest cenny dla firmy. Mów wprost, bądź przy tym uczciwy i konkretny, pamiętając o indywidualnym traktowaniu danej osoby.
Rozmowa o wynagrodzeniu może skutkować przyznaniem podwyżki lub dodatkowych benefitów. Niezależnie od tego, czy firma ma taką możliwość, czy nie, dobrze przeprowadzone spotkanie pozostawia pracownika z poczuciem zaopiekowania i zaufania do pracodawcy. Dlatego dobrze się do niego przygotuj: odśwież sobie filozofię i strukturę wynagrodzeń, poznaj stawki rynkowe, przeanalizuj wyniki pracownika i przemyśl, co firma może mu zaoferować.