Polska podpisała wstępne porozumienie z NATO w sprawie przyłączenia krajowej infrastruktury paliwowej do sieci rurociągów sojuszu. Projekt obejmuje budowę nowego rurociągu długości ok. 300 km, a wartość inwestycji szacowana jest na około 20 mld zł. Eksperci zwracają uwagę, że dotychczasowe uzależnienie od morskich dostaw ropy stanowiło bardzo poważne ryzyko w kontekście bezpieczeństwa.
Co przewiduje porozumienie?
- W dniu 3 października 2025 r. podpisano umowę między NATO (Biuro Zasobów) a PERN S.A. dotyczące zaprojektowania przyłącza Polski do sieci rurociągowej sojuszu.
- Inwestycja będzie obejmować nie tylko sam rurociąg, ale także budowę magazynów paliwa dla jednostek wojskowych.
- Planuje się, że trasa będzie liczyć około 300 km, od granicy niemieckiej do bazy NATO w pobliżu Bydgoszczy.
- Koszt całej inwestycji szacowany jest wstępnie na około 20 mld zł.
Dlaczego teraz? I dlaczego to ważne
Eksperci podkreślają, że obecny model dostaw ropy do Polski jest w dużej mierze morski – przez porty i tankowce. To rozwiązanie ma swoje słabe punkty, zwłaszcza w warunkach konfliktu zbrojnego, gdy dostęp do morza mógłby zostać zablokowany.
Dla ropy przy realizacji najbardziej groźnego scenariusza, czyli objęcia wojną Bałtyku, nie ma dobrych rozwiązań. Gdyby Bałtyk rzeczywiście zapłonął, stalibyśmy się ostatnim ogniwem łańcucha dostaw ropy, odgrodzeni konfliktem od dostaw ze wschodu, z zablokowanymi dostawami z morza… - ostrzega Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw i bezpieczeństwa energetycznego w rozmowie z Forbs.
Nowe połączenie ma zapewnić Polsce bezpośredni dostęp do infrastruktury NATO (CEPS) i zmniejszyć zależność od morskich tras dostaw.
Wyzwania, zasady i perspektywy
Wyzwania:
- Techniczne przygotowanie trasy i integracja infrastruktury PERN z siecią NATO
- Finansowanie - wstępne środki przyznane na etapie przygotowawczym przez NATO, ale całość kosztu obciążeniem dla strony polskiej
- Harmonogram - realizacja całej linii będzie wymagała czasu, zezwoleń i współpracy międzynarodowej
Zasady:
- Inwestycja ma zostać zaprojektowana przez NATO (Zakład Inwestycji NATO)
- Polska ma pełnić rolę partnera strategicznego, zarządzającego własną częścią infrastruktury
Perspektywy:
- W długim okresie zwiększona odporność energetyczna i militarna
- Możliwość lepszej integracji logistycznej z siłami NATO stacjonującymi w Polsce
- Wzrost znaczenia Polski jako węzła paliwowego w regionie
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu slu24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz