Istnieją sytuacje, w których pracodawca wykazuje ponowną chęć zatrudnienia tego samego pracownika. Sytuację regulują jednak konkretne przepisy. Warto wiedzieć, kiedy pracodawca może ponownie zatrudnić tę samą osobę, a kiedy jest to niemożliwe.
Czy pracodawca może zatrudnić tego samego pracownika?
Według Kodeksu pracy nie ma zakazów do ponownego nawiązania stosunku pracy z byłym pracownikiem. Oznacza to, że osoba, która pracowała kiedyś w danej firmie, ma prawo powrotu do niej, pod warunkiem że zarówno ona, jak i zatrudniający wyrażą na to zgodę. Ponowne przyjęcie do pracy nie musi dotyczyć tego samego stanowiska lub warunków przyjęcia (np. wynagrodzenia). Niezależnie od tego, czy stosunek pracy został rozwiązany za porozumieniem stron, czy poprzednia umowa wygasła, strony mają prawo do ustalenia nowych warunków zatrudnienia.
Chcesz znaleźć nowe miejsce zatrudnienia? Przejrzyj aktualne oferty pracy i przystąp do rekrutacji.
Kiedy pracodawca musi ponownie zatrudnić byłego pracownika?
Są sytuacje, w których pracodawca nie może odmówić pracownikowi ponownego powrotu do pracy. Może to nastąpić:
po wyroku z sądu pracy, gdy np. orzeczono, że pracodawca rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów lub doszło do nieuzasadnionego wypowiedzenia umowy o pracę;
w sytuacji zwolnienia pracownika bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej nieobecności w pracy wynikającej z choroby, wypadku w pracy lub innego ważnego i usprawiedliwionego powodu;
po powrocie z tymczasowego aresztowania, jeśli pracownikowi nie udowodniono winy.
Czy można ponownie podjąć pracę na czas określony u tego samego pracodawcy?
Ponowne zatrudnienie tego samego pracownika na czas określony jest możliwe pod warunkiem, że:
łączny okres zatrudnienia na czas określony nie przekroczył 33 miesięcy;
pracodawca nie podpisał z pracownikiem trzech umów na czas określony.
Jeżeli przynajmniej jeden z tych warunków zostanie złamany, umowa na czas określony nie może zostać zawarta. Wówczas z automatu przechodzi w umowę na czas nieokreślony.
Czy pracodawca może podpisać z byłym pracownikiem umowę na okres próbny?
Pracodawca może ponownie zawrzeć z byłym pracownikiem umowę na okres próbny tylko w dwóch sytuacjach:
jeżeli pracownik zostanie zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy niż ta, którą wykonywał wcześniej;
kiedy upłynęło co najmniej 3 lata od dnia zakończenia lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę, a pracownik ma być zatrudniony na tym samym stanowisku, do tego samego rodzaju pracy.
Codziennie nowe oferty pracy w Skierniewicach czekają na kandydatów. Sprawdź je i złóż aplikację.
Czy po przejściu na emeryturę, można ponownie pracować u tego samego pracodawcy?
Możliwe jest również ponowne zatrudnienie pracownika, który przeszedł na emeryturę. Jeśli więc zatrudniona osoba chce pobierać świadczenia emerytalne, ale jednocześnie praca IT w Białymstoku to jej pasja, nie musi z niej na stałe rezygnować. Wystarczy, że zakończy dotychczasowe zatrudnienie i dzień później złoży wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (przyszły emeryt musi mieć status bezrobotnego przez minimum jeden dzień). Już dzień po złożeniu wniosku emerytalnego pracodawca może ponownie zatrudnić taką osobę w swojej firmie.
Podsumowanie
W wielu przypadkach ponowne zatrudnienie u tego samego pracodawcy jest możliwe. Warto pamiętać, że jeżeli od poprzedniego zatrudnienia pracownika nie minęło 10 lat, pracownik nie musi składać dokumentów, które znajdują się w jego aktach osobowych.