Zamknij

Błonnik – co warto o nim wiedzieć?

11.25, 20.06.2022 red.
Skomentuj
REKLAMA

Błonnik nie jest jednorodną substancją, lecz mieszaniną różnego rodzaju związków chemicznych. Z tego względu dzieli się na dwa typy: rozpuszczalny i nierozpuszczalny. I choć współwystępują one ze sobą w różnych proporcjach w żywności pochodzenia roślinnego, to jednak każdy z nich ma inne działanie na organizm.

Zacznijmy od błonnika nierozpuszczalnego, który choć w ogóle nie jest trawiony, to jednak pełni szereg ważnych funkcji w przewodzie pokarmowym.

Pobudza funkcję żucia i wydzielania śliny, wspomaga pracę jelit, regulując rytm wypróżnień. Dzięki niemu poprawia się trawienie, pomaga w usuwaniu z organizmu toksyn i metali ciężkich. Sprawia też, że dłużej trwa uczucie sytości po posiłku i co ważne dla osób dbających o prawidłową masę ciała – obniża wartość energetyczną diety.

Odpowiednia zawartość w diecie produktów bogatych w błonnik nierozpuszczalny zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób jelit, takich jak polipy, żylaki czy rak jelita grubego.

Najlepsze źródła błonnika nierozpuszczalnego

Ten rodzaj błonnika m.in. w:

  • produktach zbożowych pełnoziarnistych, do których należą: pieczywo razowe, kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, ryż brązowy, płatki owsiane, jęczmienne, gryczane, żytnie i inne, a także ryż brązowy, ryż dziki, mąki z pełnego przemiału, otręby pszenne i owsiane,
  • skórce owoców i warzyw,

Czytaj dalej: https://zdrowieiuroda.info/blonnik-co-warto-o-nim-wiedziec/

(red.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%